GIS-app
VuurTooren bouwt met Qfield GIS apps om een alles in-één oplossing in het veld te hebben die gegevensgestuurde kaarten gebruikt om veldwerkers te helpen mobiele gegevensbewerkingen uit te voeren, assets en informatie te vinden, foto’s ter plekke te maken en om al deze informatie realtime locatie gebaseerd te rapporteren.
Het stroomlijnt kritieke workflows die veldmedewerkers elke dag gebruiken. Omdat de app is ontwikkeld op het QGIS cloud platform profiteert iedereen, in het veld én op kantoor, van het gebruik van dezelfde gegevens.
In het veld kunnen vele medewerkers tegelijk invoeren. VuurTooren heeft het zo gemaakt dat veldwerkers geen online verbinding nodig hebben, maar dit mag natuurlijk wel.
Diverse adviesbureaus gebruiken de VuurTooren apps. Daarnaast is ze bv voor de gemeente Amsterdam gebruikt om 2500 laadpalen te inventariseren en zijn er in vele gemeenten fietsparkeerdruk en autoparkeerdruk metingen mee gedaan.
Procedure
Met de klant wordt doorgenomen welke gegevens men in het veld wil laten invoeren.Vaak zijn er papieren invulformulieren die als aanzet kunnen worden gebruikt.
Een opzet van de invulformulieren in de app wordt gebouwd waarna dit met de opdrachtgever wordt doorgenomen
Geschikte kaart ondergronden worden klaargezet. Vaak is dit een globale bitmap kaart, voor snel kunnen navigeren, met daarop een luchtfoto of bv een Google maps kaartje die vanaf een bepaalde schaal automatisch wordt getoond. Met name de luchtfoto maakt dat de veldwerkers nauwkeurig op de goede locatie hun invoer kunnen doen.
De app wordt naar de cloud gestuurd vanwaar de veldwerkers de app kunnen openen
De veldwerkers doen de invoer in het veld waarbij ze veelal gebruik maken van keuzelijstjes om eenduidige invoer en een snelle invoer te realiseren. Ter plekke kunnen meerdere foto’s worden gemaakt die de invoer onderbouwen. De veldwerkers kunnen meteen zien of ze alle benodigde informatie hebben ingevoerd. In het veld worden tijdens de invoer al controles op plausibiliteit van de invoer gedaan. De ingevoerde informatie wordt na afronding van een ingevoerd object gesynchroniseerd met de cloud.
Op kantoor worden aanvullend geautomatiseerd diverse plausibiliteitscontroles uitgevoerd om er zeker van te zijn dat de invoer klopt.
De ingevoerde gegevens worden aan de klant verstrekt in de vorm van GIS files of een dashboard.